Forsiden Utskriftsvenlig versjon Sidekart Kontakt Support Endre skriftstørrelse

Facebook
Del
MedForsk


Giv hukommelsen et skud blåbær...Blbr


Et mindre forsøg viser overraskende gode resultater for hukommelsen efter indtag af blåbær.

Selvom hukommelsen ikke er, hvad den har været, er der ingen grund til at give op. Blåbær har nemlig vist sig at kunne hjælpe – selv hos folk, hvor hukommelsen er begyndt at svigte.

Forskere fra University of Cincinatti testede i et forsøg flok pensionisters hukommelse og bad dem derefter drikke et glas blåbærsaft om dagen i 12 uger. På den tid lykkedes det at forbedre hukommelsen med op til 40 pct., viste testene.
 
De var blandt andet 33 pct. bedre til at huske lister og klarede sig bedre end pensionister, der havde drukket druesaft.
 
Blåbærs flavonoider
Forskerne tilskriver forbedringerne blåbærs flavonoider, der er ansvarlige for den mørke farve, og som, man mener, kan afværge en række lidelser som hjertesygdomme, kræft, Alzheimers og diabetes. Med hensyn til hukommelsen kan de gøre det lettere for hjernecellerne at kommunikere, ligesom de beskytter cellerne fra at dø.
 
Mere forskning i blåbær
Resultaterne fra undersøgelsen, som ikke var særlig stor, er så markante, at forskerne opfordrer til videre forskning i blåbærs evne til at styrke hukommelsen. Måske kan blåbær være en metode til at forebygge eller afbøde f.eks. demenssygdomme.
 
Sidste år lavede forskere fra Reading Universitet tests, hvor frivillige drak en blåbær-smoothie om morgenen. De klarede sig meget bedre til mentale opgaver midt på eftermiddagen end folk, der havde fået andre morgendrikke.
 
Kilde: Dailymail.co.uk


Tips en venn:
Ditt navn:
Mottakers e-post:
Beskjed:
Lukk 
Designet og utviklet av Tag Studio AS. Drevet av MediaWeb.