

Sulforafan
Av: Sverre Paaske 2008-11-02
Brokkoliens mange helseeffekter blant annet på diabetes.
Brokkoli kan reversere skader på blodkar og dermed kanskje også forebygge diabetesrelatert hjerte-karsykdom.
At regelmessig inntak av brokkoli kan forebygge flere krefttyper, blant annet mage og prostatakreft og at den virker foryngende på vårt immunforsvar, er noen av studiene som viser brokkoliens mange helseegenskaper.
Nå viser en ny studie at diabetikere kanskje kan ha spesielt god nytte av å spise grønnsaken for å forebygge diabetesrelatert hjerte-karsykdom. - Vår forskning antyder at stoffer som sulforafane i brokkoli kan bidra til å forebygge utviklingen av hjerte-karsykdommer som følge av diabetes, sier professor Paul Thornalley ved University of Warwick til BBCnews.
Vil trolig finne flere spennende resultater
Mennesker med diabetes har inntil fem ganger så stor risiko for å utvikle hjerte-karsykdom som hjerteanfall og slag, som begge er relatert til skadde blodkar. Stoffet sulforafane, som brokkoli er svært rik på, fremmer produksjonen av enzymer som beskytter blodkar og reduserer høye nivåer av molekyler som skader cellene i kroppen vår, skriver BBCnews.
Den britiske studien er gjort på cellekulturer i laboratorium. Videre studier på diabetespasienter vil være en naturlig oppfølging av studien.
"I fremtiden vil det være viktig å teste om et kosthold bestående av mye brokkoli vil ha en positiv effekt på pasienter med diabetes. Et resultat vi forventer å finne", uttaler professor Thornalley til BBCnews.
Forskningsresultatene er publisert i det engelske tidsskriftet Diabetes.

